luty

Zajęcia 11

02.02.2013


Tematem ostatnich zajęć w semestrze zimowym były wzajemne powiązania między sztuką i nauką.



W pierwszej części spotkania zajmowaliśmy się chemią i sztuką.
Robiliśmy samodzielnie farby wodne według przepisu dr Anny Mietlarek - Kropidłowskiej z Politechniki Gdańskiej.
Do otrzymania jednego koloru farby potrzebne są:
- 1 łyżeczka octu,
- 1 łyżeczka sody oczyszczonej,
 - 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej,
- pół łyżeczki syropu kukurydzianego lub ryżowego albo miodu płynnego.




Składniki mieszamy w kubeczku, dodajemy barwnik spożywczy i zaczynamy malować! Różne kolory farb można ze sobą mieszać i otrzymywać inne kolory. Każdy stworzył własne dzieło sztuki :)




Międzyczasie obserwowaliśmy, jak zmienia się kolor płatków kwiatów, zanurzonych w niebieskiej wodzie. Po pewnym czasie płatki zaczęły barwić się na niebiesko!

Następnie rozmawialiśmy o tym, czego nie widać gołym okiem, a co nas otacza. Dowiedzieliśmy się, że otaczają nas malutkie atomy, które mogą łączyć się w różne cząsteczki. Zobaczyliśmy jak może wyglądać cząsteczka wody lub dwutlenku węgla, a potem wymyślaliśmy i tworzyliśmy przy użyciu plasteliny i patyczków własne cząsteczki. Niektóre stworzone przez nas cząsteczki były bardzo skomplikowane.

 

Kto wie, może ktoś z nas stworzył jeszcze nie odkryty związek chemiczny! Bo nie wiemy, czy gdzieś występują na przykład... wiązania krzyżowe, które wymyślił Filip! :)


Po przerwie zajmowaliśmy się fizyką i kontynuowaliśmy odkrywanie tego, czego nie widzimy - robiliśmy eksperyment z dwutlenkiem węgla. Otrzymaliśmy go przy pomocy octu i sody oczyszczonej. W wyniku ich reakcji otrzymaliśmy kwas octowy, w którym zaobserwowaliśmy bąbelki dwutlenku węgla. Zastanawialiśmy się, jak zbadać, czy dwutlenek węgla jest w naczyniu. Okazało się, że jest on cięższy od powietrza, dlatego nie ucieknie z naczynia. Co więcej, można "przelać" go do szklanki i w ten sposób zgasić świeczkę. Zastanawialiśmy się, dlaczego tak się dzieje. Świeczka, by się palić, potrzebuje tlenu, który jest w powietrzu. Gdy "zalewamy" świeczkę dwutlenkiem węgla, odcinamy w ten sposób dostęp tlenu i świeczka gaśnie. W podobny sposób strażacy gaszą pożary.


Więcej na temat eksperymentów z dwutlenkiem węgla możecie obejrzeć w poniższym filmiku:


Na zakończenie chcieliśmy pokazać jeszcze wzajemne powiązania między matematyką (geometrią) i sztuką, ale poprzednie eksperymenty za bardzo nas pochłonęły. Dlatego, jeśli Was to interesuje, polecamy wybrać się do Domu Eschera w Hadze, malarza, który wykorzystywał wiedzę na temat różnych figur geometrycznych w swoich dziełach.

 

W domu możecie samodzielnie wykonać Flexagon, który składa się z trójkątów równobocznych.
Tutaj zobaczycie, jak stworzyć Flexagon.
Gotowe wzory do wydrukowania i złożenia można znaleźć w internecie, tutaj znajdziecie przykładowe wzory.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz